RSS

الأحد، 12 ديسمبر 2010

يامجمع الأحباب ياشتا !!!!!



ليله صفرا !!!!!
ليله غبرا !!!!!
ليله سقعه ، ليله بارده ، ليله عرضه
( والنبي حلوه الأغنيه )

ومع ان الشتا دخل .... وده واضح اوي يعني
حبيت ابينلكم احنا من قد اييييه !!!
واحنا بنغني للشتا ده ، حد هيسألني ازاي ؟؟؟
هقولك انا مش هرد عليك ، انا هخلي الأغاني ترد عليك 
وادي مثال بسيط



كنا في اواخر الشتا قبل اللي فاات
زي اليومين دول عشنا مع بعض حكايات
 انا كنت لما احب اتونس معاه 
انا كنت باخذ بعضي واروحلو من سكات 
والناس فى عز البرد يجرو ويستخبو 
وانا كنت بجري واخبي نفسي اوام في قلبو 
ولحد لما الليل يليل بابقا جنبو 
وافضل في عز البرد وياه بالساعات....









مقلتش حاجه انا !!!!
اينعم انا مش من معجبين اليسا بس الأغنيه واضح
انها عامله شغل كبير اوي مع الشباب وخصوصا في الأيام دي
ولو كنت عزيزي القارئ مش من معجبيها زيي
هديلك نوع تاني من الشتا 
هنا تجد اي شئ في اي شئ







وادى الشتا بطول ليليه ع الى فاته حبيبه
ياليل يابدر نسمه ياطير يازهر يااغصان
هاتولى الحبيب كلمه تواسى العشاق الحيران
اخذ ورد الهوى منى وفات لى شوكه يالمنى
ما اعرفش ايه ذنبى غير انى فى حبى اخلصت من قلبى
وغاب عنى لاكلمتنى ولا قال امتى راح اشوفه
واقول يمكن يرحمنى ويبعت فى الربيع طيفه
وادى الربيع عاد من تانى 




وإذا علمت اني مش من معجبيين فريد الأطرش برضو
فالأمر مش هيكون غريب ساعتها 
^_^
ولو كنت مش من معجبيين القديم ولا الجديد 
يبقي انت اكيد هتبقي من عشاق الكينج
لأن مفيش حد مبيحبش الكينج
( نفس النظام مع الأهلي .. لأن طبيعي مفيش حد زملكاوي)




بعد ما ادى وبعد ما خد بعد هد وبنى واحتد
شد لحاف الشتا من البرد
بعد ما لف وبعد ما دار بعد ما هدى وبعد ما ثار
بعد ما داب واشتاق واحتار
حط الدبلة وحط الساعة حط سجايرة والولاعة
علق حلمة على الشماعة
شد لحاف الشتا على جسمة
دحرج حلمة و همة واسمة
دارى عيون عايزين يبتسمو
الى قضى العمر هزار والى قضى العمر بجد
شد لحاف الشتا من البرد




ولو كنت من عشاق التمانينات _ تسعينات كده
يبقي برضو الشتا اكيد كان موجود ساعتها 
ومين ينسي ساعتها علي الحجار ؟؟؟



لما الشتا يدق البيبان
لما تناديني الذكريات
لما المطر يغسل شوارعنا القديمة والحارات
ألقاني جايلك فوق شفايفي بسمتي
كل الدروب التايهة تنده خطوتي
كل الليالي اللي في قمرها قلبي بات
مش جاي ألومك عاللي فات
ولاجاي أصحي الذكريات
لكني بأحتجلك ساعات
لما الشتا يدق البيبان



 للأسف ، المخزن اللي كان بيجبلي معلومات عن اغاني الشتا
فضي ... خلص اللي عنده
وبما ان ذاكرتي ضعيفه .... وذاكرته بدأت تضعف حاليا
فمش عارفيين نقول حاجه تانيه للشتا
( ومحدش يسأل ايه المخزن ده !!!)



تحياتي
بسنت نبيل
مدونة دو .. ري .. مي
عـــــيـــــش الحـــــــيــــــاه

0 التعليقات:

إرسال تعليق