RSS

الأحد، 5 سبتمبر 2010

باحب المزيكا ............... الـjazz



مستمع الـJazz
 يالذيذ يارايق !!!!!!!

مستمع الجاز ده تحس انه واحد رايق كده وعمال يشتغل الناس 
عارف انت شعور انك تبقي مخنوق ونفسك تضرب حد
وفجأه تلاقي واحد جاي ويقولك بكل هدوء وروقان
" معصب نفسك ليه ؟؟؟ دي الدنيا جميله "
( طخ .... بوووم ... اااااااااه )
احم احم ...... طبعا دي نتيجة اللي يهزر مع واحد مخنوق

ايا كان ...... اه كنا بنتكلم عن مستمع الجاز 
عارف انت شعور لما يكون واحد مخنوق ...... ايه ده ؟؟!!!!
لالا لحظه انا قلت الكلام ده قبل كده 
خلاص نروح  للنقطه اللي بعدها 

مستمع الجاز ودانه بتبقي موسيقيه جدا 
لان بطبيعة الجاز دايما في الات شغاله مع بعض " الله ينور "
فبكده يقدر يميز التشيلو عن البيانو عن .......
" احم ..... للاسف في الات كتير مش فاكره اسمها الحقيقه "

 
وطبعا  الجاز له معجبيه كتير
ولما سألت واحده من معجبات الجاز " اختي يعني "
كان الحوار كالأتي


انا : ايه شعورك وانتي بتسمعي الجاز ؟

هي : يااااااااه الجاااااز ....... ححححححح الجاااااز

انا ( بانتظار ) : انتي واكله نعناع ولا ايه ؟ ماله الجاز ؟

هي : حححححح الجااااز 

انا : ايوه عرفنا الجاز ..... اللي بعده

هي : الجاز ....

انا ( بلهفه ) : ايوه !!!

هي : الجاز مزيكا 

انا : يارااااجل ...... طول عمري فاكره الجاز بيجبوه في طبق اليوم مانا عارفه انه مزيكا  مالها بقي المزيكا دي ؟

هي : الجاز مزيكا مختلفه .

انا :  ماشي كويس ... كملي

هي : الجاز مزيكا مختلفه جدا !!!

انا : لاحظتوا انتوا الكلمه الزياده دي ...... كملي كملي

هي : الجاز .. مزيكا تمس الروح

انا : تمس الروح ؟؟؟ ايه تمس دي ؟؟

هي: الجاز هو موسيقي الخمسينات بتاع السود ولما تسمعيها تحسي انك خدتي
      جرعه موسيقيه دسمه 

انا : اممممم ...... حلوه جرعه موسيقيه دسمه دي !!! اقنعتني 

هي: الجاز ..... 

انا  (مقاطعه ): خلاص شكرا ... كفايه روحي ارجعي انتي من الفيلم الابيض واسود اللي كنتي عايشه فيه ده .....تمس وجرعه دسمه ؟؟؟؟ ده انقرض الكلام ده .

وده كان مثال يوضح فعلا ان مستمعي الجاز دول عالم رايقه !!!!
 زي مانا قلت في الاول خالص 

وللي ميعرفش الجاز .... او مين اللي بيغنوا جاز
اسمحولي اعرفكم علي عمالقة الجاز 




  
   
Ray Charles








  




                                       
Louis Armstrong 









  
   


Bill Withers











دول اشهر 3 من المغنيين الجاز 
وهما دول اللي صنعوا التاريخ 
علشان كده انا بحب المزيكا ............. الجاز  


تحياتي
بسنت نبيل 
مدونة دو .. ري .. مي
حيث تصبح الحياه ..... سيمفونيه

0 التعليقات:

إرسال تعليق